تنیس ویمبلدون سنت ۱۴۷ ساله را کنار می‌گذارد

قرار است از سال ۲۰۲۵ به‌جای همه داوران خط از «سامانه الکترونیکی اعلام خطای خط‌ به‌صورت زنده» استفاده شود

بازیکن تنیس به حکم داور اعتراض می‌کند‌- Mike Hewitt

برگزارکنندگان مسابقات تنیس ویمبلدون اعلام کردند که از سال ۲۰۲۵ قرار است به جای تمام داوران خط، از سامانه الکترونیکی اعلام خطای خط‌ به‌صورت زنده (Live Electronic Line Calling) استفاده کنند. 

طی این تغییر بزرگ از روش سنتی به فناوری، در این مسابقات هم مانند سایر رقابت‌های گرنداسلم چون اوپن استرالیا، اوپن آمریکا و همچنین تعدادی از رویدادهای دیگر، از این سامانه استفاده خواهد شد

فناوری «هاک‌ــ‌آی» (Hawk-Eye) از سال ۲۰۰۷ در برخی زمین‌های مسابقات ویمبلدون استفاده می‌شد تا هم به داوران کمک کند با دقت بیشتری در مورد داخل یا خارج بودن توپ تصمیم بگیرند و هم به بازیکنان اجازه دهد در صورتی که با تصمیم داور موافق نباشند، از این فناوری برای بررسی دوباره استفاده کنند. 

هاک‌ــ‌آی با استفاده از چندین دوربین که در اطراف زمین نصب شده‌اند، مسیر دقیق توپ را ردیابی می‌کند و می‌تواند به‌طور دقیق تعیین کند که آیا توپ داخل زمین فرود آمده یا خارج از خط بوده است.

به گزارش اسکای‌نیوز، این سامانه نظارتی از سال ۲۰۲۵، به صورت کامل و تمام‌خودکار در تمام زمین‌های ویمبلدون، از جمله مسابقات انتخابی در روهمپتون، به‌کار گرفته خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بدان معنا است که برای اولین بار در تاریخ ۱۴۷ ساله این مسابقات، دیگر به داور خط نیازی نخواهد بود.

سالی بولتون، مدیر اجرایی باشگاه آل انگلند (All England)، می‌گوید برگزارکنندگان پس از «دوره‌ای طولانی بررسی و مشورت» تصمیم گرفتند سیستم را تغییر دهند.

به گفته بولتون، آزمایش‌های این فناوری در مسابقات سال گذشته انجام شد و باشگاه پس از مشاهده عملکرد آن به این نتیجه رسید که این فناوری به‌اندازه کافی «قوی» است که به صورت یک سیستم تمام‌خودکار (بدون نیاز به نظارت انسانی) درآید و حالا بازیکنان می‌توانند در شرایطی مشابه سایر مسابقات با یکدیگر رقابت کنند.

او تاکید کرد که باشگاه آل انگلند به‌دقت تلاش می‌کند بین حفظ سنت‌های تاریخی این مسابقات و معرفی فناوری‌های نوآورانه و جدید، تعادلی مناسب برقرار کند و افزود: «داوران خط طی چندین دهه نقش اصلی را داوری مسابقات قهرمانی را برعهده داشتند. ما قدردان مشارکت ارزشمند آنانیم و از تعهد و خدماتشان تشکر می‌کنیم.»

اینک تنها اوپن فرانسه به‌عنوان موردی استثنایی باقی مانده که هنوز به استفاده از داوران انسانی وابسته است، هرچند ممکن است به‌زودی از این تغییر پیروی کند، زیرا تمامی رویدادهای گرند اسلم از سال آینده از این فناوری استفاده خواهند کرد.

یکی از نگرانی‌های بزرگ برای ویمبلدون این است که کاهش نیاز به داوران خط در مسابقات بزرگ، ممکن است بر سطوح پایین‌تر تنیس در انگلستان اثر بگذارد. زیرا این احتمال وجود دارد که با کنار گذاشتن داوران خط از رویدادهای بزرگ، آینده شغلی و انگیزه داوران سطوح پایین‌تر برای ارتقا یا ادامه فعالیت در آینده هم تحت تاثیر قرار بگیرد.

بیشتر از تنيس